Sitemenu

donderdag 23 november 2017
content-main-left

Nieuws

Het Vlaamse Departement Landbouw en Visserij heeft een brochure ontwikkeld die vleesveehouders kan helpen kalversterfte op het bedrijf terug te dringen.

De invloed van kalversterfte op de rendabiliteit is aanzienlijk, zo bleek uit de resultaten van een demonstratieproject, dat het departement in 2012 bij 19 bedrijven uitvoerde. Bij een indeling van de bedrijven volgens het sterftepercentage op een bedrijf, werd een verschil in saldo van ruim 350 euro per zoogkoe vastgesteld tussen de zwakste en de sterkste bedrijven.

Rol voor biestverstrekking

Het percentage kalversterfte varieerde op de bedrijven tussen de 1 en 16 procent. Diarree en griep waren de belangrijkste redenen van kalversterfte, met E. coli en Pasteurella als belangrijkste ziektekiemen.

Ook de biestverstrekking speelde een belangrijke rol: op 58 procent van de bedrijven was de biestkwaliteit ondermaats. Op 38 procent van de bedrijven werd de biest onvoldoende opgenomen. Ook was de kalversterfte significant hoger op bedrijven met een te laag seleniumgehalte.

Brochure gratis te downloaden

In de brochure zijn de belangrijkste bevindingen uit het demonstratieproject gebundeld. De brochure is gratis te downloaden of te bestellen via de website van het Departement Landbouw.

De invloed van kalversterfte op de rendabiliteit van een vleesveebedrijf is aanzienlijk
De invloed van kalversterfte op de rendabiliteit van een vleesveebedrijf is aanzienlijk

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right