Sitemenu

dinsdag 21 november 2017
content-main-left

Nieuws

De verplichte bestrijding van ibr in Nederland zal in de eerste helft van 2018 starten. Op het symposium ibr-bvd vleesvee in Zwolle op dinsdag 7 november vroegen vleesveehouders zich echter af waarom niet ook bvd -net als in België- is opgenomen in het bestrijdingsprogramma. 'Bvd is vele malen schadelijker voor het bedrijf dan ibr', gaf dierenarts Ruben Tolboom aan.

Dragers opsporen via oorbiopten

Veel vleesveehouders nemen inmiddels oorbiopten van pasgeboren kalveren om eventuele bvd-dragers in hun veestapel te ontdekken. Ook vleesveehouder Henk Visscher uit Dalfsen. 'Zo krijg ik inzicht in de status van ons bedrijf. Certificeren vind ik te duur en te omslachtig.' Zijn bedrijf is al wel 10 jaar gecertificeerd vrij van ibr. 'We verkopen stieren voor de fokkerij, daar hoort ibr vrij bij.'

Nog 15.000 bedrijven zonde ibr-status

In Nederland is ongeveer 17 procent van de zoogkoeienbedrijven gecertificeerd vrij van ibr, zo gaf Frederik Waldeck van de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) aan. 'Zo'n 15.000 overige bedrijven hebben geen status, maar de prevalentie van ibr is vergeleken met 2012 gedaald van 17 naar 9,6%.' Bedrijven die geen ibr-status hebben of besmet zijn met ibr moeten straks met het bestrijdingsprogramma vaccineren, zo gaf Waldeck aan. 'Vrije bedrijven hebben al voorgesorteerd op de toekomst.'

Nog één symposium ibr-bvd

Op donderdag 16 november vindt in Hotel Nobis in Asten het laatste ibr-bvd symposium plaats. De avond begint om 19.30 uur. Kijk voor meer info op: www.ibr-bvd-vleesvee.nl

In Nederland is 17 procent van de zoogkoeienbedrijven gecertificeerd vrij van ibr
In Nederland is 17 procent van de zoogkoeienbedrijven gecertificeerd vrij van ibr

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right