Sitemenu

zaterdag 23 februari 2019
content-main-left

Nieuws

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) heeft zijn jaarprogramma voor 2019 voorgesteld. Het totale budget blijft 27 miljoen euro, het sectorbudget voor rundvee, kalveren en schapen omvat hiervan 1,6 miljoen euro.

Voor de promotie van Belgisch rundvlees legt VLAM in 2019 vooral de focus op drie pijlers: smaak, vakmanschap en het lokale karakter van Belgisch rundvlees.

Zowel de campagne ‘Vlees van bij ons’ als ook de benadering van horeca en foodservicebedrijven en de campagne met de foodtruck worden rond deze drie pijlers uitgebouwd.

Eigen verhaal van veehouders

VLAM verwijst hierbij vooral naar de emotionele drijfveren van de consument om te kiezen voor een stukje vlees binnen een gezonde en evenwichtige voeding. Storytelling heeft hierin dus volop zijn plaats.

Daarnaast wordt gefocust op de rationele argumenten om de keuze voor vlees kracht bij te zetten. De veehouders worden actief betrokken bij de communicatie en brengen waar mogelijk ook persoonlijk hun verhaal.

Meer financiële ondersteuning uit Europa

Het grootste deel van de VLAM-inkomsten, 61 procent, komt van het bedrijfsleven. De bijdrage van de Vlaamse overheid is in 2019 20 procent van het budget, nagenoeg evenveel als de cofinanciering vanuit Europa voor specifieke projecten (19%).

In 2014 bedroeg het Europees aandeel in de VLAM-financiering nog maar 6 procent.

VLAM kan in 2019 voor zestien programma’s rekenen op  Europese cofinanciering, waarvan een aantal samen met andere lidstaten. Dankzij deze Europese steun kan VLAM meer aan marktdiversificatie werken voor verschillende sectoren, waaronder vlees, pluimvee, groenten & fruit en zuivel.

 

Ook in 2019 legt VLAM voor de promotie vooral de focus op de drie pijlers smaak, vakmanschap en het lokale karakter van Belgisch rundvlees
Ook in 2019 legt VLAM voor de promotie vooral de focus op de drie pijlers smaak, vakmanschap en het lokale karakter van Belgisch rundvlees

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

Een aantal jonge vleesveehouders willen via een pas opgerichte producentenorganisatie (POVV) informatie onderling gaan uitwisselen. Hoe kijkt u hier tegen aan?
Ik ga zeker lid worden en mee informatie uitwisselen
Ik ga lid worden maar kijk dan toch even de kat uit de boom
Neen, dit heeft geen enkele zin
right