Sitemenu

woensdag 24 januari 2018
content-main-left

Nieuws

Het dossier voor de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) van het Belgisch witblauw vlees is officieel ingediend bij Europa.

De aanvraag voor een erkenning van het Belgisch witblauw vlees als streekproduct begon officieel in 2013. Het BGA-dossier is uitgewerkt door de opgerichte structuur (vzw) met belangenbehartigers FWA, ABS en Boerenbond, ondersteund door organisaties als onder meer CRV en AWE.

De aanvraag werd reeds ingediend bij de drie regionale overheden in België en het dossier is na publicatie in het Belgisch Staatsblad begin september onlangs door de Waalse minister van landbouw ingediend bij Europa. De Europese erkenningsprocedure is op deze manier gestart, waarbij in een eerste fase de Europese Commissie het dossier zal onderzoeken. Na aanvaarding door de commissie kunnen ook de EU-lidstaten reageren op het ingediende dossier.  

Erkenning regionaal product

De vleesveesector wil initiatieven nemen om het kwaliteitsvolle Belgisch-witblauw-rundvlees te onderscheiden in een voortdurende wijzigende rundvleesmarkt. Het indienen van de officiële aanvraag voor een BGA-label bij Europa is een stap in die richting. Het label wordt voor de Belgische vleesveehouders dé extra troef die hen in de toekomst zal helpen het gegeerde kwaliteitsvee als regionaal product te behouden.

Dossier Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) officieel ingediend bij Europa
Dossier Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) officieel ingediend bij Europa

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

Tijdens het vleesveecongres in Oudenaarde en Lummen werd meermaals gesteld dat het Belgisch rundvlees meer een eigen verhaal moet hebben. Daarbij kunnen de vleesveehouders ook zelf ambassadeur zijn voor hun product. De invulling hiervan kan op diverse manieren, zo werd aangetoond tijdens het vleesveecongres. Maar hoe zou u het invullen?
De afzet zelf in handen nemen richting slagers en winkels
Opzetten van een eigen hoeveslagerij
Deelname aan een producentenorganisatie
De deuren van mijn bedrijf regelmatig openzetten voor bezoek
Promotie is een taak voor de VLAM
right