Sitemenu

donderdag 23 november 2017
content-main-left

Nieuws

In het oosten van Nederland heeft ForFarmers een groot praktijkveld aangelegd waar de teelt van soja en alternatieve eiwitgewassen op praktijkschaal wordt getoetst.

De velden zijn eind 2016 aangelegd in het oosten van Nederland om zowel de teelt van soja als alternatieven voor soja te onderzoeken op productiviteit. In de loop van oktober 2017 worden de eerste opbrengstcijfers verwacht. De veevoedkundige analyse van de eiwitgewassen wordt in het voorjaar van 2018 verwacht.

Proefvelden van twee hectare

De najaarsinzaai bestaat uit winterveldbonen, wintererwten en wintertarwe. In de voorjaarsinzaai zijn zomerveldbonen, zomererwten, lupinen, sojabonen en wintergerst opgenomen.

Per gewas is een proefveld van twee hectare aangelegd. Op deze manier kan een reële inschatting van de te realiseren opbrengsten gemaakt worden. Ook problemen met onkruiden of ziekten komen eerder in beeld op hectareniveau. Bovendien verwacht ForFarmers enkele tonnen opbrengst per gewas te oogsten zodat ook bewaringseffecten en verschillende bewerkingen kunnen worden getoetst.

Voederwaarde

Naast de teelttechnische eigenschappen verzamelt het bedrijf ook informatie over de voederwaardekwaliteit en de geschiktheid van de gewassen voor verschillende diervoeders voor herkauwers, varkens en pluimvee. Hierbij wordt onder andere het tanninegehalte onder de loep genomen.

ForFarmers onderzoekt zowel de teelt van soja als alternatieven voor het gewas
ForFarmers onderzoekt zowel de teelt van soja als alternatieven voor het gewas

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right