Sitemenu

dinsdag 21 november 2017
content-main-left

Nieuws

De vleesveebarometer evenaart in de eerste drie kwartalen van 2017 nagenoeg de lage rentabiliteit van 2012. Dat meldt Boerenbond.

De vleesveebarometer is een relatieve weergave van de rentabiliteit voor een gemiddeld zoogveebedrijf, met de afmest van eigen stieren en koeien. Deze vleesveebarometer is in het derde kwartaal van 2017 gestabiliseerd op 75 procent van de referentieperiode. Als referentie geldt de gemiddelde rendabiliteit van de laatste 5 jaar.

Prijzen gedaald

De prijzen van dikbilstieren en -koeien zijn sinds begin 2017 verder gedaald met ongeveer 0,05 à 0,10 euro per kg, tot respectievelijk gemiddeld 4,75 euro per kg geslacht gewicht en 4,85 euro per kg geslacht gewicht. De voederkosten zijn in het derde kwartaal van 2017 licht gedaald en de strokosten zijn relatief stabiel gebleven. Toch blijft de rentabiliteit op de vleesveebedrijven structureel ondermaats.

Meer Europese export

Op Europees niveau zijn de vleesprijzen van stieren en koeien de voorbije maand lichtjes gestegen. De Europese vleesproductie was van januari tot juni 2017 0,2 procent lager dan begin 2016. De Europese rundvleesexport lag in de eerste helft van 2017 16 procent hoger dan in dezelfde periode van 2016. De vleesimport naar Europa is in de eerste helft van 2017 gedaald met meer dan 12 procent. 

Vleesveebarometer is stabiel in het derde kwartaal van 2017 (bron: Boerenbond)
Vleesveebarometer is stabiel in het derde kwartaal van 2017 (bron: Boerenbond)

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right