Sitemenu

zaterdag 19 oktober 2019
content-main-left

Nieuws

Onbewerkt rood vlees wordt vaak als boosdoener bestempeld als het gaat over gezonde voeding. Onterecht, zo blijkt uit een grootschalige Canadese studie waarop de Belgian Association of Meat Science (BAMST) de aandacht vestigde tijdens zijn jaarlijkse symposium.

In het internationaal onderzoek (PURE) werd de gezondheid en voeding van ruim 135.000 mensen tussen 35 en 70 jaar in 18 landen op 5 continenten gedurende bijna tien jaar geanalyseerd, aldus berichtgeving van VILT.

Onbewerkt rood vlees voor minder gezondheidsrisico’s

Zo blijkt dat dierlijke producten wel degelijk een belangrijke rol spelen in een evenwichtig voedingspatroon. Een evenwichtig voedingspatroon met onbewerkt rood vlees, vis, melkproducten, fruit, groenten, noten en peulvruchten leidt tot 25 procent minder risico op vroegtijdig overlijden ten opzichte van wie minder of geen dierlijke producten eet, stellen de onderzoekers.

Ook het risico op hart- en vaatziekten daalt drastisch. Mensen die dagelijks twee porties dierlijke melkproducten consumeren, hebben 20 procent minder kans op hart- en vaatziekten dan wie geen melkproducten eet.

Het ideale voedingspatroon

Het advies van de Canadese wetenschappers luidt dan ook: meer fruit, groenten, noten, peulvruchten, melkproducten en onbewerkt vlees, en minder geraffineerde granen, suiker, ultrabewerkt vlees en gesuikerde drank. Industriële transvetten, die in gebak of kant-en-klare maaltijden zitten, moeten dan weer compleet vermeden worden.

Op basis van de resultaten van de studie werd het ideale voedingspatroon samengesteld dat dagelijks uit 330 gram groenten en fruit, 65 gram noten en peulvruchten en twee porties melkproducten bestaat.

Het best is het om twee maal per week vis (85 gram) en vijf maal per week rood vlees (porties van 100 tot 120 gram) te eten.

Het ideale voedingspatroon volgens PURE bestaat onder andere uit dagelijks twee porties melkproducten en vijf maal per week rood vlees
Het ideale voedingspatroon volgens PURE bestaat onder andere uit dagelijks twee porties melkproducten en vijf maal per week rood vlees
right