Merendeel meldingen bij Vertrouwensloket gaat over runderen

Afgelopen jaar ging ruim de helft van de meldingen die het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren ontving over verminderde zorg bij runderen.
Dat blijkt uit het jaarverslag van het Vertrouwensloket. De medewerkers van het loket zagen specifieke knelpunten, zoals verslechterde huisvesting door mestproblematiek en melkveebedrijven die langdurig geen melk leverden zonder in de officiële melkweigering te zitten.
Aantal meldingen gelijk aan 2023
In totaal kreeg het Vertrouwensloket over alle diersectoren 92 meldingen binnen. Dat is vergelijkbaar met een jaar eerder, toen er 94 meldingen binnenkwamen. 71 bedrijven kregen daadwerkelijk begeleiding.
Burgers geven meer meldingen door
Vijftig meldingen werden gedaan door burgers. Dat betekent dat meer burgers dan erfbetreders meldingen deden. Het aantal meldingen dat werd gedaan over bedrijven die toegankelijk zijn voor publiek, zoals boerencampings, groeide.
Aantal herhaalde meldingen is zorgwekkend
Bijna 30 procent van de binnengekomen meldingen werd al eerder gemeld. In 2023 was dat nog 17 procent. Volgens het Vertrouwensloket laat dit zien dat het voor veehouders steeds moeilijker wordt om eerdere problemen op te lossen. ‘Deze cijfers onderstrepen de blijvende uitdagingen binnen de sector. Structurele obstakels, zoals terughoudendheid van banken bij financieringen en beperkte vergunningsmogelijkheden voor stalaanpassingen, maken het voor sommige bedrijven onmogelijk om door te gaan. In alle diersectoren zien we dat bedrijfsbeëindiging soms de enige overgebleven optie is’, stelt Dirk Bruins, interim-voorzitter van het Vertrouwensloket.