Maatschappij

Zuivel- en vleesalternatieven scoren volgens consument hoog op duurzaamheid

Nederlandse consumenten slaan de duurzaamheid van vega-merken hoger aan dan die van echte zuivel- en vleesmerken
Nederlandse consumenten slaan de duurzaamheid van vega-merken hoger aan dan die van echte zuivel- en vleesmerken

Nederlandse consumenten slaan de duurzaamheid van merken voor vegetarische- en veganistische voedingsproducten hoger aan dan de duurzaamheid van echte zuivel- en vleesmerken.

Dit blijkt uit de jaarlijkse ‘Sustainable Brand Index-ranking’, een onafhankelijk onderzoek dat weergeeft welk beeld consumenten hebben van de duurzaamheid van merken.

Vleesvervanger op basis van zuivel

Zo staat het merk ‘De Vegetarische Slager’ – eigendom van Unilever – op plaats twee, gevolgd door het merk Valess. Onder dit merk verkoopt FrieslandCampina vleesvervangers met melk en kaas als belangrijkste grondstoffen. Ook het merk Vivera (plantaardige vleesvervangers) is terug te vinden in de top twintig en wel op plaats vijftien. De lijst van duurzame merken wordt aangevoerd door het chocolademerk Tony’s Chocolonely.

Zuivelvervangers boven echte zuivel

Ook zuivelvervangers scoren in de ogen van de Nederlandse consument goed op duurzaamheid. Het merk Oatly, dat alternatieven voor zuivel op basis van haver verkoopt, is terug te vinden op plaats elf. Het merk Alpro, dat zuivelvervangers op basis van soja produceert, bezet de dertiende plaats. Ook  Campina staat overigens in de top twintig. Dit zuivelmerk staat op plaats zeventien, twee plaatsjes hoger dan Arla op plaats negentien.