Mechanisatie

Amerikaans bedrijf ontwikkelt trekker op ammoniak

Een trekker die wordt aangedreven door ammoniak kan meerdere uren werk verzetten zonder tussentijds tanken (foto: Amogy).
Een trekker die wordt aangedreven door ammoniak kan meerdere uren werk verzetten zonder tussentijds tanken (foto: Amogy)

Het Amerikaanse bedrijf Amogy heeft een trekker ontwikkeld die ammoniak gebruikt als brandstof.

De ammoniak wordt in vloeibare vorm getankt en in de trekker omgezet in stikstofgas en waterstofgas. Het stikstofgas gaat de lucht in. De waterstof gaat naar een brandstofcel die de elektriciteit opwekt waarmee de trekker wordt aangedreven.

Zo simpel als diesel tanken

Amogy – een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van motoren voor alternatieve brandstoffen – heeft de nieuwe technologie ingebouwd in een John Deere-trekker van 100 kW (136 pk). Testen hebben volgens het bedrijf bewezen dat de trekker meerdere uren werk kan verzetten, zonder tussendoor te tanken.

Bijvullen van de tank met vloeibare ammoniak is volgens Amogy net zo eenvoudig als diesel tanken. Vloeibare ammoniak wordt in Amerika vaak gebruikt als meststof en is daarom op veel bedrijven direct beschikbaar.

Transport waterstof ingewikkeld

Waterstof wordt gezien als een interessante energiedrager en een kansrijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Onder normale omstandigheden is waterstof echter een gas. Om waterstof te kunnen gebruiken als brandstof voor voertuigen moet het worden omgezet in vloeibare vorm. Waterstof wordt vloeibaar onder hoge druk en bij extreem lage temperaturen. Dit maakt opslaan, transporteren en tanken ingewikkeld.

Ammoniak heeft hoge energiedichtheid

Vloeibare ammoniak transporteren is veel eenvoudiger en in de Verenigde Staten is al een infrastructuur aanwezig voor de distributie als meststof. Daarbij heeft een brandstofsysteem op basis van ammoniak een ruwweg twee keer zo hoge systeemenergiedichtheid als een brandstofsysteem op basis van waterstof. Dat wil zeggen dat per kilogram gewicht aan tanks, leidingen, splitter en brandstofcel twee keer zo veel vermogen kan worden opgewekt. In vergelijking met een accu is de systeemenergiedichtheid voor ammoniak zelfs vijf keer zo hoog.

Geen oplossing voor ammoniak uit veehouderij

Ammoniak als brandstof is minder interessant voor de Europese markt omdat hier nog geen infrastructuur aanwezig is voor de distributie van vloeibare ammoniak. De trekker van Amogy is ook geen oplossing voor de ammoniak die wordt geproduceerd door de veehouderij. Om als brandstof te kunnen worden ingezet moet de ammoniak volledig zuiver en vloeibaar zijn. Daarbij bevat volgens deskundigen de ammoniak die in de Nederlandse en Vlaamse veehouderij wordt geproduceerd, potentieel maar een fractie van het totale energieverbruik.

Het bedrijf Amogy maakte een demonstratiefilmpje van de ammoniaktrekker. Klik hier om dit filmpje te bekijken.