Sitemenu

maandag 14 juni 2021
content-main-left

Nieuws

De verkoop en consumptie van vegetarische hamburgers boomt. Het levert de grootwarenhuizen een dikbelegde boterham op. 

Volgens de gegevens uit het rapport van Smart Protein Project bedroeg de gemiddelde verkoopstijging van plantaardige producten in Europa de laatste twee jaar 49 procent. Wel kennen de Europese lidstaten veel onderlinge verschillen. In België steeg de verkoopwaarde van zuivel- en vleesvervangers met 17 procent, de Nederlandse sector pluste met 50 procent. 

Heel grote marge

Het Franse vakblad Reussir Bovins Viande deed onderzoek op het vlak van de vleesvervangende, vegetarische hamburger.

Eind februari van dit jaar nam de verkoop in Frankrijk van vegetarische hamburgers toe met 15,9% in vergelijking met de maand februari 2020.  

De hoofdingrediënten (op basis van het etiket) voor deze vegetarische burgers waren tarwe en soja. Half-april kostten deze ingrediënten respectievelijk 0,214 euro per kg en 0,402 euro per kg. In de schappen van de Franse grootwarenhuizen bedroeg de verkoopprijs half-april van de vegetarische burgers op basis van tarwe 12 euro en op basis van soja 22 euro per kg. Een verschil van 11,78 euro (tarwe) of 21,59 euro (soja) per kg, exclusief de bewerkingskosten.

In dezelfde periode werden de Franse koeien verkocht voor 3,5 euro à 4 euro per kg. De enige, echte vleeshamburger kostte in de grootwarenhuizen tussen de 7,5 en 14 euro de kilo. Een marge van slechts 4 euro à 10 euro. 

De vegetarische burger op basis van tarwe en soja levert een marge op van 5500% (foto Open Food Facts.org)
De vegetarische burger op basis van tarwe en soja levert een marge op van 5500% (foto Open Food Facts.org)
right