Sitemenu

maandag 24 januari 2022
content-main-left

Nieuws

Greenpeace vindt dat reclame voor vlees aan strikte regels moet worden onderworpen. Volgens de milieuorganisatie gebruikt de vleessector dezelfde marketingtechnieken als de tabaksindustrie. 

‘Terwijl het aantal vegetariërs, veganisten en flexitariërs in Europa stijgt, zwemt de vleesindustrie tegen het tij in door miljoenen te investeren in reclame om maatschappelijke verandering af te remmen’, stelt Greenpeace dat onderzoek deed naar reclame-uitingen van de vleessector in verschillende Europese landen.

De milieuorganisatie vindt dat vleesreclame aan banden gelegd moet worden. Het legt daarbij de link met tabak en alcohol, in deze sectoren werden reclameboodschappen strikt gereguleerd voor het welzijn van de samenleving.

FEBEV en VLAM geven tegengas 

De Belgische vleesindustrie reageert kritisch op de eis van Greenpeace en haar argumentatie. ‘Om reclame in het kader van vlees gelijk te schakelen met tabaksreclame is meer dan een brug te ver en is zelfs verwerpelijk te noemen', reageert Michael Gore, gedelegeerd bestuurder van Febev, de Federatie van het Belgisch vlees aan Vilt.  ‘Greenpeace misleidt spijtig genoeg de burger door associaties te maken die eenvoudigweg niet correct zijn’.

Liliane Driesen, woordvoerder van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijcentrum (VLAM), sluit zich hierbij aan. 'Het is sterk dat Greenpeace sigaretten en vlees over eenzelfde kam scheert. Vlees heeft een plaats in een evenwichtige voeding, daarover is wetenschappelijke consensus. Sigaretten zijn een heel ander verhaal.’

Greenpeace wil strengere regels voor vleesreclame
right