Sitemenu

woensdag 27 mei 2020
content-main-left

Nieuws

Meer dan ooit meer en goed communiceren, zeker op social media. Boerenbond geeft 5 tips.

Nu het persoonlijk contact vanwege de corona-crisis tot een minimum is beperkt spelen social media een nog grotere rol dan voorheen. Zowat 65 procent van alle Belgen gebruikt momenteel sociale media, met Facebook als absolute koploper.

Positieve communicatietips

Het is dus zaak om nu goed te communiceren al zeker vanuit de vleesveesector gezien de negatieve berichtgeving van de laatste weken en jaren.

'Landbouwers dragen zorg voor onze voeding, nu en in de toekomst. Dat is een heel belangrijk element dat je als vleesveehouder kan meenemen in je online communicatie,' schrijft Boerenbond. Verder geeft de belangenorganisatie een vijftal nuttige tips voor een positieve communicatie.

Tip 1. Ratio is niet alles

De mens handelt niet rationeel. Daarom zijn argumenten vaak niet de beste manier om iemand te overtuigen. Wij beslissen meer met onze buik dan met ons hoofd. We staan vooral open voor feiten die onze voorkeur bevestigen. Wat niet in ons kraam past, geloven we niet. Communiceer je zelf, dan moet je hierop inspelen. Vertel positieve verhalen en doe dat op een menselijke manier, zonder te veel technische informatie of jargon.

Tip 2. Wapper met de witte vlag

Val niet aan, wees niet meteen defensief. Focus op het gemeenschappelijke en op de goede zaken. Wees beleefd en toon begrip. Probeer niet per se je gelijk te halen. Als je echt niet kan doordringen, stop dan met communiceren.

Tip 3. Herhaal, herhaal, herhaal

Iedereen kent Coca-Cola en toch blijft deze multinational reclame maken. Zorg ervoor dat mensen jou kennen, dat je blijft hangen.

Tip 4. Monkey see, monkey do

Mensen imiteren andere mensen. Hoe meer wij allemaal, als veehouders, hetzelfde vertellen, hoe bekender ons verhaal wordt.

Tip 5. Let op je woorden

Het zit soms in kleine dingen. Zeg niet ‘pesticiden’, maar gebruik het woord ‘gewasbeschermingsmiddelen’. Spreek niet over mestvarkens of mestkuikens, maar spreek over braadkippen en vleesvee’. Gebruik het woord ‘euthanaseren’ in plaats van ‘afmaken’. Wees positief, maar creëer ook geen idylle. Toon het wel zoals het is: je mag zeker en vast een mooie foto gebruiken, maar ga niet photoshoppen om het mooier te maken dan het in feite is. En gebruik daarbij geen jargon. Als je het tegen een absolute leek hebt over ‘droge koeien’, denkt die misschien dat je je dieren geen drinken geeft.

 

Vertel positieve verhalen en doe dat op een menselijke manier (foto: Boerenbond)
Vertel positieve verhalen en doe dat op een menselijke manier (foto: Boerenbond)
right