Stikstof

NAJK ziet geen legalisering in legalisatieprogramma PAS-melders

Het NAJK vindt dat legalisatie, vergunningverlening, doelsturing en ondersteuning gezamenlijk in een bredere aanpak moeten worden uitgewerkt
Het NAJK vindt dat legalisatie, vergunningverlening, doelsturing en ondersteuning gezamenlijk in een bredere aanpak moeten worden uitgewerkt

Het concept legalisatieprogramma PAS-melders zorgt niet voor legalisatie. Dat stelt Merel Straathof, vicevoorzitter en portefeuillehouder leefomgeving bij NAJK, in een zienswijze. Ze noemt het programma een ‘lege huls’ en vindt dat een structurele oplossing uitblijft. 

De verschillende routes naar legalisatie die in het programma zijn opgenomen, zijn volgens haar voor het merendeel van de PAS-melders en interimmers – bedrijven die geen PAS-melder zijn, maar niet in het bezit zijn van een geldige omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit – niet uitvoerbaar of zorgen niet voor een daadwerkelijke vergunning. ‘Zolang deze ondernemers geen onherroepelijke vergunning kunnen krijgen, blijven financiering, verduurzaming, investeringen en bedrijfsopvolging vastlopen. Het is daarom in ieders belang dat deze groep daadwerkelijk wordt gelegaliseerd’, schrijft ze. 

Bredere aanpak moet zorgen voor praktisch uitvoerbaar plan

Legalisatie, vergunningverlening, doelsturing en ondersteuning moeten volgens Straathof gezamenlijk in een bredere aanpak worden uitgewerkt om tot een praktisch uitvoerbaar plan te komen. Werken met een hedendaags referentiemoment, juridisch geborgde emissiereductie, doelsturing, structurele vergunningsverlening op basis van emissieruimte en passende natuurherstelmaatregelen zijn daar volgens haar onderdeel van. 

‘Zonder die samenhang kiest Nederland niet voor verduurzaming, maar voor verdere stilstand en het verdwijnen van agrarische bedrijvigheid en opvolging. Nederland van het stikstofslot halen is één, zorgen dat er over vijftien jaar nog ondernemers zijn die ons voedsel produceren is twee’, aldus Straathof in de zienswijze.